Чому «1917» — один з головних фільмів «Оскара-2020»

Картина поєднує зворушливий сюжет і технічна досконалість, зазначене трьома нагородами кіноакадемії.

Нова робота автора стрічок «Краса по‑американськи» і «007: Координати „Скайфолл“» Сема Мендеса отримала 10 номінацій на «Оскар». «1917» навіть готували нагороди в категоріях «Кращий фільм» і «Кращий режисер», але вони дісталися «Паразитів».

Стрічка про Першу світову забрала статуетки за найкращу операторську роботу, кращі візуальні ефекти кращий звук. Причому перемога лише в технічних номінаціях в даному випадку зовсім не зменшує емоційну складову картини.

Мендес зняв зрозумілу кожному історію про самих звичайних солдатів, на долю яких випала важка доленосна місія. Режисер доклав усі зусилля, щоб створити у глядача максимально реалістичні відчуття, змусивши його повністю відчути переживання героїв.

І результат виявився чудовим!

Буденний, але напружений сюжет

Два молодих солдата британської армії Блейк і Скофілд в квітні 1917 року отримують наказ вирушити через лінію фронту і доставити в батальйон термінове послання. Вся справа в тому, що німці відступили, а частина британських військ вирішила їх переслідувати, але, як виявилося, все це було лише пасткою.

Тепер 1 600 солдатів другого батальйону можуть загинути. І, що ще важливіше, серед них старший брат Блейка, тому для нього завдання стає особливо відповідальним. Герої удвох відправляються в шлях, і з кожним кроком ситуація стає небезпечніше: вороги все ближче, а час працює проти них.

Взявшись знімати «1917», Мендес вирішив повністю відмовитися від романтизації військових дій, протиставивши свою історію численних блокбастерами про танках, літаках і масштабних доленосних битв. Він розповідає, що головними на війні виявлялися звичайні люди.

Звичайно, так робили і до нього. «Дюнкерк» Крістофера Нолана чіпляв рівно тим же: герої просто намагалися вижити і допомогти один одному. Але Мендес пішов ще далі. Він скоротив весь час дії до декількох годин, а заодно відмовився від паралельного оповідання і великої кількості персонажів.

chomu 1917 odin z golovnih f l m v oskara 2020 1 - Чому «1917» — один з головних фільмів «Оскара-2020»

За сюжетом це взагалі саме лінійне кіно. Але саме так можна зрозуміти, що ж відчували Блейк і Скофілд під час свого походу. Кожна сцена неминуче підвищує градус напруженості, чому сприяє і неритмічний гуде саундтрек. При цьому герої не соромляться своїх страхів, наприклад Скофілд неодноразово пропонує відмовитися від затії або хоча б почекати.

Але поступово темп наростає, і неспішний крок до початку дії до фіналу перетворюється на біг наввипередки із самим часом.

Причому навіть коли події стають більш напруженими, неодноразово виникають паузи, які показують людей, які опинилися заручниками цієї війни. Наприклад, дівчину, що ховається у підвалі з чужою дитиною.

chomu 1917 odin z golovnih f l m v oskara 2020 2 - Чому «1917» — один з головних фільмів «Оскара-2020»

Саме такі моменти дадуть більше емоцій і їжі для роздумів, ніж будь-які танкові битви і надмірно криваві перестрілки, яких Мендес як раз намагається уникати. І тим сильніше будуть враження від купи мертвих тіл, які не змогла забрати річка.

Новачки замість зірок

Трейлери і постери «1917» обіцяють, що у фільмі буде безліч відомих акторів. Дійсно, в ньому знялися і Бенедикт Камбербетч, і володар «Оскара» Колін Ферт, і багато серіальні улюбленці публіки начебто Ендрю Скотта і Річарда Меддена. Але всім їм дісталися лише короткі ролі на пару хвилин. І справа тут зовсім не в економії бюджету.

Просто в «1917» камера невідступно слідує лише за головними героями, інші з’являються тільки заради того, щоб якось направити двох солдатів. І насправді це добре.

Знайомий за фільмами «11.22.63» і «Капітан Фантастік» Джордж Маккей і Дін‑Чарльз Чепмен, що мелькає в «Грі престолів», відмінно справляються з основним навантаженням.

chomu 1917 odin z golovnih f l m v oskara 2020 3 - Чому «1917» — один з головних фільмів «Оскара-2020»

Саме такий підхід ще більше допомагає сприймати персонажів справжніми. Від багатьох зірок чекають вже усталеного образу, а особи новачків дозволяють сприймати героїв з нуля, без непотрібних стереотипів.

Знавці кіно і шанувальники зазначених знаменитостей ж просто отримають задоволення від недовгих, але дуже емоційних появ своїх кумирів. Будь то мотивуюча мова Ферта або ж несподіваний образ Камбербетча.

Приголомшливе майстерність зйомок

Сем Мендес не просто розповів людяну історію про війну, він зміг втілити це в вигляді неймовірно складного по постановці фільму. Недарма оператором у нього працював тринадцятиразовий номінант «Оскара» і просто жива легенда Роджер Дікінс.

chomu 1917 odin z golovnih f l m v oskara 2020 4 - Чому «1917» — один з головних фільмів «Оскара-2020»

«1917» майже повністю знятий з ефектом одного безперервного кадру. Такий підхід не новий. Його використовував Алехандро Гонсалес Іньярріту в знаменитому «Бердмэне», а Олександр Сокуров і зовсім справді зняв «Російський ковчег» без монтажу.

Але все ж Мендес ще більше ускладнив і вдосконалив цей прийом. Герої «1917» не довго знаходяться в одних і тих же локаціях і рідко бувають в закритих приміщеннях. Вони постійно рухаються, і камера слідує за ними хоч в окопах, хоч у багнюці, хоч у воді, не перемикаючись. Монтажні склейки лише зрідка зустрічаються на темних елементах.

Навіть сам процес зйомок фільму можна вважати окремим твором мистецтва. І до цього ще варто додати, що в більшій частині картини використане природне освітлення, що не заважає творцям змінювати кольорову гаму, примушуючи глядача відчувати те нічний холод, то жар від палаючих будинків.

Всі ці складності потрібні не просто для того, щоб здивувати глядачів або критиків майстерністю: саме природний темп руху дозволяє краще зрозуміти напруженість картини.

Герої не можуть дозволити собі зайву поспіх, але при цьому кожна хвилина затримки може стати фатальною.

chomu 1917 odin z golovnih f l m v oskara 2020 5 - Чому «1917» — один з головних фільмів «Оскара-2020»

І тому кожен їх перехід, кожна пауза і зупинка повинні бути занадто довгими для глядачів. Нолан для додаткової напруги використав у «Дюнкерк» цокання годинника. Мендес зумів втілити це в самій картинці.

І тим більше це стосується динамічних моментів, коли солдати тікають від ворогів або виявляються на полі бою. Все побудовано так, що навіть у глядача виникне відчуття, ніби коротка пробіжка розтягується на довгі хвилини, а переслідує героя смерть вже сама ловить його за руку.


Сем Мендес придумав сценарій цього фільму, грунтуючись на розповіді свого дідуся, який служив у часи Першої світової війни. Тому дійсно доводилося доставляти послання під обстрілом ворога. Ймовірно, саме особисті емоції і допомогли йому створити настільки глибоку історію, в центрі якої опинилися прості і зрозумілі персонажі.

«1917» — відмінний приклад того, як треба знімати кіно, щоб його відчув кожен глядач. Це авторський проект, що поєднав в собі неймовірний професіоналізм команди, реалістичний сюжет і ідеально вибудуваний темп. Без сумнівів, ця картина стане однією з головних подій кінематографа останніх років, і тому пропускати її ніяк не можна.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code