Чому не соромно любити блокбастери

Нерозумно вважати масове кіно долею недалеких людей. Це відмінна і дуже перспективний напрям мистецтва.

До середини 70-х років XX століття термін «блокбастер» не позначав якийсь певний вид кіно. Спочатку так називали картини, що зібрали в прокаті велику суму.

І лише з виходом «Щелепи» Стівена Спілберга блокбастери виділили в окремий жанр. Тепер так називають дорогі масштабні фільми з відомими акторами, розраховані на максимально широку аудиторію.

Зараз таких картин в кінотеатрах дуже багато, і вони збирають величезну касу. Однак серед любителів кіно в останні роки все більше міцніє стереотип, що любити блокбастери соромно. Кажуть, що це дурні поверхневі фільми, які лише заважають розвитку мистецтва і навіть отупляють.

пояснює, чому це не так і для чого дивитися блокбастери можна і потрібно.

Це спосіб побачити інші світи

Більшість людей мріє побувати в космосі або на інших планетах, опинитися в світі супергероїв або піратів. І якщо раніше подібні фантазії могли розгортатися лише на сторінках книг та в уяві, то тепер їх легко побачити на великих екранах.

На відміну від багатьох авторських проектів, де творці виходять з обмеженого бюджету, а тому економлять на візуальних ефектах, локаціях зйомок і масштабних сценах, бюджети і технології при створенні блокбастерів дозволяють дуже жваво показати хоч іноземців, хоч підводний світ.

Знамениту книгу «Володар кілець» хотіли перенести на екрани дуже давно. Але до початку XXI століття все обмежувалося лише анімаційними версіями, адже показати безліч фантастичних рас і тварин коштує чималих грошей. Але трилогія Пітера Джексона дозволила всім шанувальникам побачити живих ельфів і орків.

Можливо, «Аватар» переповідав історію, знайому ще з часів «Покахонтас». Але Джеймс Кемерон розвинув технологію 3D, показавши глядачам флору і фауну далекій незнайомої планети.

«Пірати Карибського моря» можуть бути наївні, але те, як у них відзняли морські битви, приведе в захват усіх, хто любив у дитинстві «Острів скарбів» та інші книжки про пригоди в морі.

«Першому гравцеві приготуватися» наче втілює мрії з дитинства. На екрані можна побачити відразу безліч улюблених героїв з фільмів та ігор: Кінг‑Конг намагається розчавити машину з картини «Назад в майбутнє», а Ганді б’ється поруч зі Сталевим Гігантом.

Це ж стосується і реальних історичних подій. Адже документальні кадри минулих років найчастіше дуже поганої якості. А вже багато моментів і зовсім ніхто не знімав. Але «Титанік» показав антураж знаменитого лайнера. «Дюнкерк» трохи краще познайомив з відчуттями солдатів під час знаменитої рятувальної операції. А «Людина на Місяці» дозволив відчути себе на місці Ніла Армстронга, яка ступила на поверхню супутника Землі.

І навіть заполонили екрани фільми від Marvel — лише віддзеркалення масової популярності коміксів, де кожен хоче відчути себе на місці супергероя, який рятує світ від зла.

Іноді це складне кіно для обдумування

Чомусь прийнято вважати, що блокбастери — це така собі жуйка, виключно дурні фільми, над якими не треба думати. Однак це зовсім не так. Над масштабним масовим кіно вже давно працюють чудові автори, знімають непрості і цікаві сюжети.

chomu ne soromno lyubiti blokbasteri 1 - Чому не соромно любити блокбастери

«Матриця» Вачовскі продовжує ідеї класичного кіберпанку і навіть змушує задуматися про ілюзорність навколишнього світу, нагадуючи про роботах багатьох філософів.

Крістофер Нолан, навіть экранизируя комікси про Бетмена, додав до них і сучасної реалістичності, і відсилань до класики. Так, у фільмі «Темний лицар: Відродження легенди» персонажі цілими абзацами цитують «Повість про двох містах» Чарльза Діккенса.

Все той же Нолан в «Початку» розповідає складну історію, побудовану на «логіці сну», де глядачеві самому залишається гадати, що ж у кадрі реально.

Зак Снайдер переніс на великі екрани знаменитий графічний роман Алана Мура «Хранителі». І це теж зовсім не типова історія супергероїв, де обов’язково перемагає добро. Режисер розбирається в відносність моралі, а до фіналу і зовсім незрозуміло, кого ж вважати лиходієм: найпринциповіший герой ставить світ на край загибелі, а антагоніст рятує людство.

Не варто забувати і про роботи Джеймса Кемерона і Люка Бессона, які регулярно порушують питання взаємин людини і природи. Якщо дивитися фільми «Аватар» і «Валеріан і місто тисячі планет» уважно, екологічна тема у них очевидна.

chomu ne soromno lyubiti blokbasteri 2 - Чому не соромно любити блокбастери

А в останні роки і зовсім стирається грань між блокбастерами і авторським кіно. Яскравий приклад — «До зірок» Джеймса Грея. На перший погляд це просто чергова картина про пошуки інопланетян і космічних перельотах. Але насправді — складна драма про взаємини батька з сином і самоті.

І навіть серед фільмів‑коміксів про «Людей Ікс» від Fox є зворушлива картина «Логан», в якій розповідають про старість і втому від життя.

А іноді — просто відмінна розвага

Але, звичайно ж, багато блокбастери дійсно наївні і навіть дурні. Це і деякі кинокомиксы, і різна фантастика з елементами комедії.

Ніхто не заперечує, що в «Аквамене» немає ніякої складності і підтекстів, а гаслом франшизи «Форсаж» в останні роки коштувало зробити фразу «слабоумство і відвага». Але саме в цьому і суть таких стрічок. Вони потрібні, щоб глядачі насолоджувалися гарною картинкою і розслаблялися.

chomu ne soromno lyubiti blokbasteri 3 - Чому не соромно любити блокбастери

Звичайно, складне авторське кіно — це дуже добре: його дивляться уважно, а потім годинами обговорюють прихований сенс. Але якщо зібралася весела компанія, яка хоче розважитися, все ж краще іти не на нову картину Ларса фон Трієра, а на «Піратів Карибського моря».

Різниця між складним арт‑хаусом і забавними фільмами‑атракціонами приблизно така ж, як між високою кухнею і великою порцією смаженої картоплі. Перша, звичайно, вишуканішим і приносить естетичне задоволення. Але іноді після роботи хочеться просто ситно і смачно поїсти.

chomu ne soromno lyubiti blokbasteri 4 - Чому не соромно любити блокбастери

І навіть не дивно, що саме таким фільмам віддають більшу частину прокату. Дивитися авторські проекти, багато воліють вдома, в тиші, не відволікаючись. А «Першому гравцеві приготуватися» і стрічки Marvel знімають саме для великих екранів, де можна відчути весь масштаб і не стримувати емоції в компанії таких же фанатів.

Адже якщо придивитися, в картині «Месники: Фінал» сцена появи Людини‑павука знята майже по‑театральному, з розрахунком на реакцію глядачів: в ній витримана пауза, ймовірно, для вигуків та оплесків.

Це спосіб познайомитися з іншими кіно і культурою

Не секрет, що ми живемо в епоху постмодерну в мистецтві, коли автори постійно цитують класику. Блокбастери теж не існують в культурному вакуумі. І глядачі, яких зацікавить велика прем’єра, до або після перегляду можуть познайомитися і з іншими цікавими фільмами.

chomu ne soromno lyubiti blokbasteri 5 - Чому не соромно любити блокбастери

Зовсім свіжий приклад — «Джокер» Тодда Філліпса. Ще до виходу картини у широкий прокат режисер неодноразово згадував, що його версія швидше посилається не на комікси або попередні екранізації, а на ранні роботи Мартіна Скорсезе. І безсумнівно, гучний «Джокер» напевно змусить багатьох подивитися «Таксиста» або «Короля комедії».

Або ж глядачі можуть дізнатися ім’я якого‑небудь цікавого режисера саме завдяки його участі у великих проектах. Так, після фільму «Тор: Рагнарок» всі заговорили про Тайке Вайтити, зняв до цього кілька чудових комедій.

Якщо подивитися на фільмографію Роберта Родрігеса, неважко помітити, що він використовує блокбастери для всієї родини начебто «Дітей шпигунів», щоб потім знімати і просувати свої малобюджетні проекти у стилі «Мачете». І те, і інше у нього виходить добре.

chomu ne soromno lyubiti blokbasteri 6 - Чому не соромно любити блокбастери

До того ж зараз в масовий прокат виходять сиквели відомих картин минулих років. «Божевільний Макс: Дорога люті» і «Біжить по лезу 2049» напевно змусили молодих глядачів ознайомитися з попередніми частинами цих франшиз, які колись були дуже цікавими експериментами.

Це розвиток кінематографа

Хоч багато і говорять, що блокбастери вбивають справжнє кіно, насправді все трохи інакше.

Для початку масштабні проекти розвивають самі технології зйомок і спецефектів. У 2001 році спеціально для «Володаря кілець» придумали нове програмне забезпечення, щоб моделювати на комп’ютері масштабні битви з сотнями учасників, а також створили неймовірно живого Голлума.

chomu ne soromno lyubiti blokbasteri 7 - Чому не соромно любити блокбастери

У 2009 році, завдяки грандіозній задумом Джеймса Кемерона, на зйомках «Аватара» захоплення міміки стали виробляти в реальному часі: режисер відразу бачив, як виглядає фінальне зображення. Тепер акторам легше грати будь-яких фантастичних істот, і при цьому зберігаються оригінальні риси і руху.

Завдяки технологіям омолодження у фільмі «Перший месник: Протистояння» глядачам показали юного Роберта Дауні — молодшого, а в «Капітана Марвел» — молодого Семюела Л. Джексона.

Тобто тепер один і той же актор може грати свого героя в різні періоди життя, і для цього не потрібно складний грим, сковує міміку.

Крім того, удосконалюються й самі камери. Наприклад, «Темний лицар» підштовхнув розвиток і популярність формату IMAX, що дозволяє створити більш чітке зображення і збільшити розмір картинки для більшого занурення під час перегляду.

До того ж подібні великі проекти популяризують різні теми. «Володар кілець» підняв інтерес до фентезі, ставши попередником «Ігри престолів» і багатьох інших фільмів і серіалів. А «Интерстеллар» нагадав, що про космос можна знімати складно і серйозно.

chomu ne soromno lyubiti blokbasteri 8 - Чому не соромно любити блокбастери

Є ще і чисто фінансові причини. Збори блокбастерів забезпечують високі прибутки студіям і режисерам. І на ці гроші потім знімають більш сміливі проекти, не боячись провалу.


Зрозуміло, не всі блокбастери хороші. Виходить і безліч відверто халтурных проектів. Але так трапляється в будь-якій галузі мистецтва. Однак дійсно цікавих і якісних фільмів теж достатньо.

Тому не треба вважати блокбастери і взагалі масове кіно долею недалеких людей. Це чудове і цікаве напрямок, який можна і потрібно дивитися із задоволенням.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *